Nu e doar pasionat de online marketing, ci din asta face bani. Iar la 28 de ani deja are câteva proiecte personale impresionante - Romanian Label (magazinul de ii care comercializează produse realizate 100% din bumbac și care în 8 luni a adunat peste 52 000 de fani), Novadrive (ochelarii de condus a căror imagine e GIna Pistol), deține o fabrica de bumbac de la Ploiești. Și între timp realizează campanii pentru clienți din afară.
Te-ai fi gândit acum 7 ani că o să faci o carieră din online marketing şi că înainte de 30 de ani vei avea un business propriu?
Cred că dintotdeauna am fost orientat către antreprenoriat, aşa că niciodată nu m-am văzut angajat, nici măcar în perioada când eram încă student. Îmi place foarte mult să construiesc lucruri noi şi să le văd cum se dezvoltă, asta îmi hrăneşte entuziasmul şi mă motivează să îmi pun în practică ideile, să le testez, să le îmbunătăţesc ca să fie productive. Într-un fel, da, ştiam că până în 30 de ani o să am un business propriu pentru că ambiţia mea e fără margini atunci când îmi propun ceva şi îmi asum orice risc ar presupune îndeplinirea unui scop.
Cum a început totul?
La început a fost dorinţa, apoi voinţa şi în ultimă instanţă perseverenţa și răbdarea. Fiecare om vrea să evolueze, iar pe mine ideea de a avea un job entry level prost plătit şi plictisitor m-a făcut să mă gândesc foarte bine la ce vreau, ce pot şi astfel am început să caut oportunităţi de a obţine venituri pe cont propriu.
Am descoprit singur tainele marketingului online, citind, testând, mergând la conferinţe de profil din ţară şi din afară, îmbinând utilul cu plăcutul. Am vândut online de-a lungul timpului de la ochelari de soare şi suplimente nutritive până la maşini sau electrocasnice. O mare parte din venituri s-au datorat marketingului afiliat.
Care a fost cea mai deşteaptă alegere pe care ai făcut-o în aceşti ani?
E greu să compar deciziile pe care le-am luat în trecut şi să spun care dintre ele a fost cea mai importantă, pentru că până la urmă ele insumate reprezintă ceea ce sunt şi fac astăzi. Sunt momente pe care e posibil să le fi trecut cu vederea şi poate tocmai acelea să fi avut un impact foarte mare, dar dacă ar fi să mă gândesc strict profesional, cu siguranţă faptul că am decis să nu mă angajez niciodată şi să rămân independent, a fost cea mai bună alegere.
Până acum, fiecare business al meu sau parteneriat de afaceri a reprezentant o decizie bună deoarece am avut de câștigat atât în plan financiar, cât mai ales social, pentru că am cunoscut mulți oameni valoroși cu care am devenit ulterior prieten. Le recomand tuturor să fie deschiși, autodidacți, încrezători în propriile forțe, optimiști și nu în ultimul rând curajoși pentru că astfel vor atrage de la sine multe lucruri bune.
3 lucruri pe care dacă le ştiai la 25 de ani… altfel ar fi arătat cariera ta azi. Sau măcar crezi că ți-ar fi făcut ascensiunea mai uşoară.
Sunt multe lucruri pe care dacă le-aş fi ştiut şi cu o lună înainte ar fi avut potenţial să îmi schimbe viaţa, dar din păcate acest lucru nu e posibil şi m-am resemnat de mult cu asta. Prefer să mă concetrez pe lucrurile din prezent, care încă pot fi schimbate.
Dacă totuşi ar fi să numesc ceva ce mi-aş fi dorit să ştiu la 25 de ani este importanţa pe care o au determinarea și perseverența în momentele în care lucrurile merg foarte bine. Toți avem tendința să o lăsăm mai moale în momentul în care ajungem la un nivel mulțumitor de venituri, ceea ce va reduce simțitor eficiența.
Care a fost „cea mai cea zi de coşmar" de la muncă.
Sincer să fiu, nu m-am gândit niciodată până acum şi nu am identificat încă ziua pe care să o numesc „ziua cu adevărat de coşmar”. Cu siguranţă au fost multe zile grele, unele după care probabil mi-aş fi dorit să renunţ la tot, însă le-am tratat ca pe o provocare. Consider totuşi că cea mai importantă este atitudinea pe care o ai în momentul în care apar problemele. Asta face diferenţa dintre învingători şi învinşi. Momentele dificile sunt cele care te definesc uneori.
De ce Romanian Label? Patriotism său potenţial crescut de business?
Vorbind despre un business, fără îndoială potenţialul a fost cel definitoriu, însă nu am ignorat nici patriotismul când am ales numele brandului – mi s-a părut foarte sugestiv pentru promovarea noastră în străinătate şi confirmarea a venit o dată cu vânzările primite din cele mai diverse colţuri ale lumii.
De altfel, consider că pentru un antreprenor este extrem de important să-şi definească bine produsul şi piaţa pe care vrea să activeze, astfel încât să nu piardă din vedere avantajele şi beneficiile pe care le poate aduce potenţialilor clienţi.
Ce-ai făcut bine cu brandul acesta până acum şi ce puteai să faci şi mai bine?
N-aş vrea să recurg la clişee, dar întotdeauna e loc de mai bine, cum zice celebra maximă. Chiar zilele acestea făceam o retrospectivă cu colegii mei şi pot spune că am făcut multe lucruri faine la Romanian Label, care a crescut frumos în 8 luni (am creat o comunitate de aproape 52.000 de fani, am dezvoltat proiecte dragute, ne-am amortizat o parte din investiţii, ne-am creat un nume prin prisma apariţiilor în presă şi a paginii de Facebook, am făcut multe bucurii doamnelor şi domnişoarelor îndrăgostite de autentic românesc).
Concluzia este că mai avem foarte multe de făcut până când putem spune că unele decizii au fost bune şi altele greşite; încă testăm ideile pe care le avem in dezvoltarea business-ului.
Ce e ok la cum se face marketing online în România?
Sunt multe campanii foarte ok care se fac în online-ul românesc. Cel mai mult apreciez faptul că avem tot mai mulţi specialişti, că brandurile sunt mai receptive şi deschise la oportunităţile internetului, că există creativitate şi curaj. Au apărut și cursuri autorizate cum este cel de la Google. Cu siguranță suntem pe drumul cel bun.
3 chestii smart pe care le-am împrumutat de-afară dar nu le aplicăm cum trebuie?
Foarte multe business-uri au înţeles că prezenţa în social media este importantă şi şi-au făcut pagini de Facebook, le-au crescut prin diverse metode, dar nu au o strategie de content eficientă şi pe termen lung, aceasta fiind cea mai importantă.
Din ce în ce mai mulţi proprietari de business-uri au început să conştientizeze că promovarea online le poate aduce rezultate, dar în loc să apeleze la specialişti care să le administreze campaniile prefera să facă singuri/in-house şi apoi trag concluzia că internetul nu aduce rezultate.
De asemenea, comunicarea cu publicul ţinta e încă deficitară, multe business-uri s-au specializat pe o gamă de servicii şi produse, dar nu s-au concentrat pe categoria de clienţi potrivită şi pe o anumită piaţă de desfacere. Nu se alocă resursele în conformitate cu nevoile, nu se pune accentul pe elementul diferenţiator, care poate să genereze vânzări, profit şi cash. În plus, se investesc sume foarte mari fără a avea niște obiective clare.
Sâmbăta ideală, în 10 branduri.
British Airways, London, Ferrari, Lamborghini, Oxford Street, Hugo Boss, Cartier, Gordon Ramsey, Chelsea, London Eye, Four Seasons London, Dom Perignon.
Dacă ar fi să-ţi laşi business-ul şi să lucrezi pentru un brand, care ar fi acesta?
Un job la unul dintre giganții din tech cred că ar fi foarte interesant și plin de provocări. Dintre toti, aș prefera Facebook datorită mediului de lucru foarte prietenos și deschis pe care îl promovează. M-am convins de acest lucru în timpul vizitei de la începutul anului pe care am facut-o la sediul lor central din Menlo Park, Silicon Valley, înainte de Affiliate Summit din Las Vegas.